انکوباتور آزمایشگاهی چیست ؟ +کاربردی+ اجزا

۱ بازديد

انکوباتور آزمایشگاهی دستگاهی است که برای رشد و نگهداری کشت های میکروبی و سلولی استفاده می شود. دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی دما، رطوبت و سایر شرایط مانند مقدار مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و اکسیژن را در حالت بهینه برای رشد موجودات زنده حفظ می کند. برای اطلاع از قیمت انکوباتور آزمایشگاهی با گارانتی و خرید از تولید کننده بدون واسطه به سایت حکیم آزما تجهیز مراجعه کنید یا همین حالا با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس:

02166592265

09192727054

انکوباتورهای آزمایشگاهی تجهیزات ضروری برای بسیاری از کارهای تحقیقاتی در زمینه‌های زیست‌شناسی سلولی، میکروبیولوژی و زیست‌شناسی مولکولی در نظر گرفته می‌شوند و برای کشت باکتری‌ها و همچنین کشت سلول‌های یوکاریوتی استفاده می‌شوند.

ساده ترین نوع انکوباتور آزمایشگاهی شامل یک محفظه ایزوله و عایق مجهز به گرمکن قابل تنظیم است. انکوباتورهای آزمایشگاهی معمولاً می توانند دمای داخل محفظه را تا 60-65 درجه سانتیگراد افزایش دهند. البته برخی از انکوباتورها این ظرفیت را دارند که دمای داخل محفظه را تا نزدیک به 100 درجه سانتیگراد افزایش دهند.
معمول ترین دما برای رشد باکتری هایی مانند E.coli و همچنین کشت سلولی پستانداران 37 درجه سانتیگراد است، زیرا این موجودات در چنین شرایطی رشد می کنند. برای سایر موجودات مورد استفاده در آزمایشات بیولوژیکی، مانند مخمر جوانه زن ساکارومایسس سرویزیه، بهترین دمای رشد 30 درجه سانتی گراد است.

انواع دیگر دستگاه های انکوباتور آزمایشگاهی قابلیت کاهش دما ( دستگاه انکوباتور یخچال دار ) ، قابلیت کنترل سطح رطوبت و سطح دی اکسید کربن را دارند. این به ویژه برای کشت سلولی پستانداران ضروری است، زیرا برای جلوگیری از تبخیر، رطوبت نسبی باید بالای 80٪ باشد. همچنین برای اینکه PH کشت کمی اسیدی باشد، سطح دی اکسید کربن باید حدود 5 درصد باشد.

اجزای دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی
بسته به نوع کاربرد، انکوباتورهای مختلف ممکن است برخی از اجزای زیر را نداشته باشند یا ممکن است اجزای بیشتری نسبت به لیست زیر داشته باشند. در این قسمت سعی داریم اجزای اصلی دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی را ارائه و عملکرد آن را به اختصار بیان کنیم.

برای خرید آون آزمایشگاهی با گارانتی از تولید کننده بدون واسطه با کمتربن قبمت به سایت حکیم آزما تجهیز مراجعه کنید یا همین حالا با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس:

02166592265

09192727054

• ظروف نگهداری محصولات کشاورزی: این ظرف محیطی دو جداره بسته و دارای عایق مناسب و به گونه ای ساخته شده است که از نظر دما و رطوبت تا حد امکان از محیط خارجی جدا شده و امکان گازگیری وجود ندارد. ورود و خروج از آن به صورت کنترل نشده.
این محفظه معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شود تا از خوردگی و زنگ زدگی ناشی از گرما و رطوبت و همچنین از ریختن احتمالی مایعات مورد آزمایش محافظت کند.

• سیستم کنترل دما: از هیترهای برقی در انکوباتورها برای گرم کردن فضای داخلی دستگاه انکوباتور استفاده می شود. در اکثر انکوباتورها یک سیستم سیرکولاسیون با امکان تنظیم سرعت نیز تعبیه شده است تا از همگن شدن دما در تمامی قسمت های دستگاه انکوباتور اطمینان حاصل شود.
دمای داخل انکوباتور یا توسط سیستم های کنترلی ساده مانند ترموستات ها یا مدارهای میکروکنترلر کنترل می شود. انکوباتورهای مجهز به مدارهای میکروکنترلر از دقت بیشتری در کنترل دما نسبت به مدل های مجهز به ترموستات برخوردارند.

• سیستم کنترل رطوبت: این سیستم رطوبت داخل دستگاه انکوباتور را در سطح تنظیم شده حفظ می کند. دستگاه های انکوباتور با سیستم کنترل رطوبت از یک سری حسگر برای نمونه برداری از رطوبت داخل محفظه استفاده می کنند. رطوبت مورد نیاز نیز توسط یک مخزن کوچک حاوی آب تصفیه شده تامین می شود. به این ترتیب سیستم گرمایش دستگاه انکوباتور آب را به بخار تبدیل کرده و از طریق دریچه مخصوص وارد محفظه انکوباتور می شود.

• سیستم کنترل گاز: برخی از انکوباتورها قابلیت تنظیم ترکیب گازهای داخل محفظه انکوباتور را دارند. در این انکوباتورها سنسورهایی تعبیه شده است که سطح گازهای مختلف را اندازه گیری کرده و در صورت نیاز گاز مورد نظر را از طریق مخازنی که در خارج از انکوباتور قرار دارند تامین می کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.