تفاوت اتوکلاو انکوباتور با آون

۳ بازديد

 اتوکلاو آزمایشگاهی


اتوکلاو آزمایشگاهی برای استریل کردن مواد و ظروف به روش بخار و حرارت استفاده می شود. عقیم سازی به معنای از بین بردن انواع رشد میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها است. البته همه مواد را نمی توان با اتوکلاو استریل کرد. به عنوان مثال برخی از مواد پلاستیکی در این شرایط ذوب می شوند یا برخی از مواد کاغذی نمی توانند فشار بخار بالا را تحمل کنند. در این موارد باید از خز (حرارت خشک) یا سایر روش های استریل مانند اشعه گاما، گاز و محلول فرمالدئید، گاز اتیلن اکسید، پلاسما (پراکسید هیدروژن)، پرتو الکترونی و مواد شیمیایی ضدعفونی کننده استفاده شود.

کاربردهای اتوکلاو
اتوکلاو در بسیاری از مراکز و بخش ها مانند میکروب شناسی، پزشکی، دامپزشکی، قارچ شناسی، دندانپزشکی و ... استفاده می شود. برای استریل کردن ظروف شیشه ای، زباله های پزشکی، ظروف آزمایشگاهی، محیط های کشت و غیره.

قبل از دفع هر گونه زباله بیمارستانی یا پزشکی باید اتوکلاو شده و عاری از عوامل بیماری زا باشد، سپس مانند سایر زباله ها با روش های استاندارد دفع شود. برای خرید اتوکلاو آزمایشگاهی به سایت حکیم آزما مراجعه کنید


دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی


دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی یکی از دستگاه های آزمایشگاهی است که شرایط محیطی خاصی را از نظر دما، رطوبت و ترکیب گازهای موجود در هوا مانند اکسیژن و دی اکسید کربن برای رشد موجودات زنده ریز فراهم می کند. محیط کشت (مایع و جامد) را پس از کشت داخل این دستگاه قرار می دهیم و دمای مورد نیاز باکتری ها را توسط دستگاه تنظیم می کنیم، سپس محیط کشت مدتی در آنجا می ماند.

انواع دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی


دستگاه های انکوباتور بسته به نوع موادی که داخل آن قرار می دهیم و شرایط مورد نیاز این مواد به دسته های زیر تقسیم می شوند:

دستگاه اتوکلاو استاندارد: انکوباتورهایی که دمای داخلی آنها از دمای اتاق شروع می شود و ظرفیت گرمایش تا 80 درجه بالاتر از دمای اتاق را دارد.


دستگاه انکوباتور یخچالی: دستگاه اتوکلاو یخچال دار دارای سیستم های سرمایش و گرمایش می باشد و با قابلیت ایجاد دمای قابل کنترل از 5- درجه تا 65+ درجه با دقت 1- تا 0.5+ درجه برای پرورش باکتری های خاص در دماهای پایین مورد استفاده قرار می گیرد.


دستگاه انکوباتور مرطوب: دستگاه های اتوکلاو وجود دارند که علاوه بر کنترل دما، قابلیت کنترل رطوبت محفظه داخلی را نیز دارند. بخار توسط سیستم گرمایش دستگاه انکوباتور تولید شده و از طریق شیر کنترلی وارد محفظه دستگاه می شود.


دستگاه انکوباتور دی اکسید کربن : این انکوباتورها در موارد بیولوژیکی کاربرد دارند و علاوه بر کنترل دما این قابلیت را دارند که درصد معینی از دی اکسید کربن را در داخل محفظه انکوباتور تامین کنند. گاز CO2 مورد نیاز از بطری گاز واقع در خارج از دستگاه تامین می شود. مقدار CO2 در انکوباتورهای کشت سلولی رابطه معکوس با میزان رطوبت دارد، یعنی کاهش رطوبت منجر به افزایش مقدار گاز CO2 در دستگاه می شود.


دستگاه انکوباتور تکان دهنده: این دستگاه انکوباتور علاوه بر کنترل دمای محفظه، قابلیت تکان دادن فلاسک ها را به صورت مداری یا دایره ای دارد. دستگاه های انکوباتور تکان دهنده در انواع دیواری یا ایستاده موجود می باشند و اکثر آنها قابلیت خنک شدن تا دمای کمتر از اتاق (مجهز به یخچال) را دارند.


دستگاه انکوباتور هیبریدی: دستگاه های انکوباتور مجهز به میله های چرخان برای قرار دادن شیشه های هیبریداسیون با اندازه های مختلف و چرخاندن آنها با سرعت تعیین شده برای فعال سازی هیبریداسیون محتویات آنها وجود دارد. این دستگاه ها دارای همزن متحرک و چند مرحله ای هستند. برای خرید انکوباتور آزمایشگاهی به سایت حکیم آزما مراجعه کنید

 

تفاوت آون و اتوکلاو از نظر ساخت
اتوکلاو یک تجهیزات آزمایشگاهی است که برای استریل کردن تجهیزات با استفاده از گرمای بخار آب تحت فشار استفاده می شود و در واقع یک محیط مرطوب برای ضدعفونی ابزار و تجهیزات ایجاد می کند. بخار پرفشار ایجاد شده توسط دستگاه اتوکلاو تضمین می کند که هیچ نمونه ای از میکروب و هاگ روی تجهیزات باقی نماند. برای اطلاع از قیمت آون آزمایشگاهی به سایت حکیم آزما مراجعه کنید

اتوکلاوها در صنایع شیمیایی نیز کاربرد دارند. اتوکلاو وسیله ای است که به طور گسترده برای ضدعفونی و استریل کردن ابزارهای دندانی، خالکوبی و سوراخ کردن استفاده می شود. این دستگاه به شکل استوانه ای است.

این دستگاه در مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشات بالینی، تحقیقات و میکروبیولوژی که گندزدایی از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می شود و همچنین به دلیل نیاز به دمای بالا برای برخی از فرآیندهای صنعتی کاربرد فراوانی دارد. از این دستگاه برای ضدعفونی شیر یا موادی که در دمای بالا خاصیت خود را از دست می دهند استفاده نمی شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.